the SAKMONGKOL JOURNAL

...the thinking person's blog


SAKMONGKOL AK47

Pahang Press


ASPAN ALIAS

WENGER KHAIRY RETURNS

The Scribe A Kadir Jasin

mana-mana

Jebat Must Die

de minimis

Economic Policy

Malaysia-Finance Blogspot

M. Bakri Musa

O p E d

Ti Lian Ker (Thinking Aloud)

SMALL TALK

Lawyer Kampung

anakbukitgantang says

NOBISHA

Pembelotan ialah pengkhianatan tak bermoral paling dasyat!

Written by Sakmongkol on 7:12 AM

Kita baca sana sini mengenai betapa bankrupt nya politik UMNO sehingga terpaksa mengorek di buritan periuk dan memilih Isa Samad. Segala penyokong PKR pun dengan rasa sombong dan megah diri, mengeciskan pilihan UMNO. Mereka telah menggunakan suatu konsep yang selalu di gunakan apabila alasan rasional sudah kehabisan- iaitu the moral highground.

Tapi itu semua mendedahkan sikap hipokrasi gerombolan blogger pro PR. Hanya apabila tindakan tersebut di lakukan oleh UMNO sahaja, para juak PKR akan bersikap sanctimonious. Dalam bahasa Melayu sikap ini, sama lah seperti kuman disebarang lautan mereka nampak, gajah di depan mata tak ternampak.

Politik PKR pun penuh dengan isiu isiu morality. Sebagai contoh kita telah menyebut kes ADUN Bukit Lanjan. Maka bersegeralah segala juak PKR menyatakan kes ini tidak boleh di jadikan kes perbandingan kerana dalam kes ADUN tersebut, dia bukan willing participant. Dan dia tidak ambil duit orang. Point sebenarnya telah di ketepikan oleh pemblog PKR- kerana point yang kita debatkan ialah hipokrasi dalam menggunakan hujjah moral highground. Bagaimana moral high ground tersebut di cabuli, bukan isiu pokok. Soal pokok nya ialah- dalam kes ADUN Bukit Lanjan tersebut, ada isiu morality atau tidak? Kita ajukan soalan ini kerana, semua juru blog PKR mendatangi isiu pemilihan Isa Samad dari sudut moral high ground. Walaupun begitu saya sudah menyebutkan, memang benar dari sudut rakaman per se, ADUN Bukit Lanjan bukanlah willing participant. Tapi kita tidak boleh menyatakan dia bukan willing participant kepada adegan yang di laksanakan bersama partner nya SEBELUM rakaman tersebut. Dan apa yang di lakukan berdua ternyata mempunyai implikasi morality yang lebih besar dari isiu morality UMNO memilih Isa Samad.

Dan kita belum lagi menyebut mengenai morality disebalik huru hara politik yang di jalankan oleh Hassan Ali dan peranan yang di mainkan oleh Anwar Ibrahim.

Minggu lalu, Tun Dr Mahathir dengan tiba tiba menyatakan bahawa UMNO tidak akan terima orang seperti Hassan Ali. Kenapa TDM berkata demikian jika dia tidak membaca mainan politik Anwar Ibrahim dalam tindak tanduk Hassan Ali?

Bayangkan senario ini: apa kata jika Hassan Ali ialah Trojan horse PAS untuk membawa parti itu bergabung dengan UMNO dan melalui cara muslihat tersebut, menghancurkan kerajaan PR Selangor? Dan Hassan Ali, walaupun dalam PAS merupakan comrade in arms kepada Anwar Ibrahim sejak dari zaman university lagi. What if, Hassan Ali dengan galakan dari Anwar Ibrahim mencetuskan huru hara dalam negeri Selangor adalah melaksanakan grand design yang akhirnya mengakibatkan kejatuhan kerajaan Khalid Ibrahim? Hassan Ali telah mencetuskan huru hara secara begilir gilir yang tidak dapat di nafikan akan meretakkan perpaduan kerajaan PR di Selangor. Tidak kah nanti, hasil dari berantakan yang di cetuskan oleh political gadfly seperti Hassan Ali ini akan 'deliver' kerajaan sSelangor by default kepada BN?

Di mana peranan Anwar Ibrahim dalam hal ini? Dia adalah penasihat kepada PR keseluruhan nya dan dia merupakan cementing ingredient kepada kerajaan PR di Selangor. Dengan memilih untuk berdiam diri dan tidak mengambil peranaan pro-aktif, apa yang di lakukan oleh Anwar Ibrahim ialah bersubahat keatas proses menghuru-harakan kerajaan Selangor yang akan berakhir dengan kejatuhan. Soalan yang kita Tanya ialah: jenis morality apa kah yang di amalkan oleh Anwar Ibrahim?

Jawapan nya ialah: morality menjaga kepentingan sendiri. Memilih untuk tidak mengambil tindakan tegas berti membantu kerajaan Selangor jatuh secara default. Dan apabila jatuh kerajaan Selangor all because Anwar Ibrahim could have done more, menjadikan Anwar Ibrahim sebagai instrumental in bringing about delivering Selangor to the BN. Dan mungkin, malah besar kemungkinan, bantuan yang di berikan oleh Anwar Ibrahim ini merupakan penepatan janji dari Anwar untuk melepaskan diri dari massalah peribadi nya yang bakal datang. Possible? Very very plausible.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 5 comments: Responses to “ Pembelotan ialah pengkhianatan tak bermoral paling dasyat! ”

  2. By Quantum Metal Consultant on October 2, 2009 at 9:43 AM

    Ssssiapa yang belot?

    Adalah lumrah UBN dan Pakatan Pembangkang akan mencemuh lawan masing masing di atas aplikasi 'kuman seberang laut nampak, gajah depan mata, buat buat tak nampak'.

    Dalam pertembungan seperti di pilihanraya kecil, strategi kempen dan perang saraf termasuk calon menjadi penentu dibantu faktor faktor semasa atau diluar jangkaan.

    Secara positifnya pilihanraya kecil di Bagan Pinang adalah umpama 'buku bertemu ruas' di antara ego pakatan pembangkang yang sering menang tapi kali ini bertandang di kubu kuat UMNO.

    Selepas PRU12, Bagan Pinang akan memberi jawapan yang hampir tepat masa depan UBN di PRU13 dalam tempoh 2-3 tahun dari sekarang..

  3. By Anonymous on November 11, 2009 at 10:54 AM

    kepada empunya blog....amat berbesar hati kami jika tuan/puan sudi meletakkan link kami http://www.malaysia-instinct.com/ di blog milik anda. kami adalah sebuah portal berita yang baru setahun beroperasi dan amat berharap sokongan rakan untuk membantu kami berkembang....terima kasih

  4. By Anonymous on December 16, 2009 at 5:05 PM

    Good day !.
    You re, I guess , probably very interested to know how one can make real money .
    There is no initial capital needed You may start to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

    AimTrust is what you need
    AimTrust incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

    It is based in Panama with offices around the world.
    Do you want to become an affluent person?
    That`s your chance That`s what you really need!

    I feel good, I began to get income with the help of this company,
    and I invite you to do the same. If it gets down to choose a correct companion who uses your funds in a right way - that`s the AimTrust!.
    I make 2G daily, and my first investment was 500 dollars only!
    It`s easy to join , just click this link http://valutucip.freecities.com/uguvaf.html
    and lucky you`re! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life

  5. By Anonymous on December 21, 2009 at 2:27 AM

    Can anyone recommend the best Remote Management & Monitoring utility for a small IT service company like mine? Does anyone use Kaseya.com or GFI.com? How do they compare to these guys I found recently: N-able N-central remote pc access
    ? What is your best take in cost vs performance among those three? I need a good advice please... Thanks in advance!

  6. By Anonymous on January 9, 2010 at 7:39 AM

    I inclination not approve on it. I regard as polite post. Specially the title attracted me to review the sound story.



Che Det


razaleigh.com

Khairy Jamaluddin